10 tegn på at du er alkoholiker

Det er svært at være objektiv, når det kommer til at finde ud af, om du eller din elskede har et problem med alkohol. Følelser løber højt, rationaliseringer og benægtelser fører til forvirring, og det kan virke svært at tegne linjen mellem, hvad der er acceptabelt, og hvad der går for langt. Selvom grænserne er uklare, er problemer med alkohol enten klassificeret som en problematik med at drikke eller alkoholafhængighed.

Problemdrikkere har ikke en fuldstændig afhængighed af alkohol, men deres afhængighed kan begynde at tage sin vej i deres hverdag, og de er i stærkt øget risiko for at blive afhængige senere i livet. Så mens nogle af advarselstegnene på, at man er alkoholiker teknisk set er tegn på problemdrikning, er der en overlapning, der giver årsag til bekymring. Her er 10 af de vigtigste tegn, der er væsentligt at holde øje med, hvis du er bekymret for at du selv eller en af dine nærmeste er alkoholiker.

Du kan være alkoholiker, hvis du gør dette

  1. Du skjuler dit alkoholforbrug
    Benægtelse er fælles for alkoholikere, der kan finde på at drikke i smug eller lyve om, hvor meget de drikker for at få det til at virke som et mindre problem. Det kan være svært at få øje på, men det er et væsentligt tegn på, at man kan være alkoholiker.
  2. De drikker for at slappe af eller føle sig bedre tilpas
    Næsten alle mennesker, der kæmper med afhængighed, misbruger deres stof som følge af følelsesmæssige årsager. Uanset om det er stress, depression, angst eller noget andet, er det at bruge alkohol som en metode til at lette negative følelser, en risikabel vane.
  3. Regelmæssige ’black-outs’
    Drikker du så meget, at du ikke har nogen hukommelse om, hvad der skete, er det et rødt flag for et problem med alkohol. Simpelt sagt betyder det, at du drak alt for meget. Hvis du finder dig selv i det sted, bør du spørge dig selv, hvad der gør, at du drikker så meget.
  4. Være ude af stand til at stoppe når du starter
    Hvis du altid tømmer en flaske vin, når den er åbnet eller drikker al øl eller lignende, du har i huset, er det et andet tegn på, at du ikke har fuld kontrol over dit alkoholforbrug.
  5. Du drikker i farlige situationer
    Drikker du, når du virkelig ikke bør fx lige før arbejde, før du skal køre et eller andet sted hen eller imod din læges ordrer, når du er på medicin, er det et vigtigt tegn på en problematik.
  6. Forsømmelse af dine ansvarsområder
    Hvis du har problemer på arbejde, skole eller med din husstands ansvar på grund af dit drikkeri, har du et problem. Alkohol har krydset linjen fra en lejlighedsvis overbærenhed til noget, der alvorligt påvirker din daglige funktion.
  7. Du har problemer i dine forhold
    Dette er tæt forbundet med det sidste punkt, men det er på mange måder vigtigere. Hvis dit alkoholforbrug forårsager problemer med dine nærmeste venner, din partner eller din familie, er det en indikation på, at du kan være alkoholiker.
  8. At være i stand til at drikke mere end du plejede
    Tolerance er et andet vigtigt tegn på afhængighed, så hvis du kan drikke mere end du plejede at kunne og skal drikke mere end du gjorde før for at blive fuld, er det en stærk indikator for, at du er blevet alkoholiker.
  9. Du oplever abstinenser
    Det er reaktionen på manglen på alkohol. Hvis du begynder at føle dig irritabel, træt, deprimeret, kvalme eller angst, når du ikke har fået en drink, er der en mulighed for, at du oplever abstinenser, der er et tegn på alkoholisme.
  10. Forsøger at stoppe uden held
    Hvis du har indset, at dit drikkeri er et problem og har forsøgt at foretage en forandring, men er mislykket, bør du overveje at finde yderligere hjælp.

Søg hjælp for alkoholisme

Det er vigtigt at bemærke, at hvis du oplever bare et af disse tegn, betyder det ikke nødvendigvis, at du har et problem med alkohol eller alkoholiker, men hvis du oplever et par af dem eller du ser mange tegn gå igen hos en nær bekendt, bør du/i søge hjælp. Der er en meget stærk mulighed for, at dit alkoholforbrug er gået for langt, i så fald. De sidstnævnte fem symptomer er især tegn på afhængighed snarere end bare problemdrikning.

Brydehuset, der er et alkoholbehandlingstiltag i Ballerup kommune for alle i landet, tilbyder gratis hjælp. Så det kan være et godt sted at henvende sig, hvis man har mistanke om, at man selv eller en nær bekendt er alkoholiker.

Bedre folkesundhed med misbrugsbehandling

I vores velfærdssamfund findes der den kedelige bagside, at mange mennesker havner i en misbrugssituation, da de bliver forfaldne til stoffer, alkohol eller begge dele. Mange eksperter er af den overbevisning, at alkoholisme er arveligt betinget ud fra generne, men selvfølgelig er den afgørende årsag en kombination af den enkeltes psykologiske og sociale forhold.

I en misbrugssituation vil man uden en målrettet misbrugsbehandling nemt kunne ende i et større forbrug af stoffer og alkohol, for at kunne opnå den samme rus, og på den måde vil et misbrug altid accelerere uden indblanding. De færreste kan nemlig overskue sit forbrug og styre dette, så derfor bør man i det mindste prøve på at overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Alkoholisme

Både stofmisbrug og alkoholisme danner en afhængighed på samme vis, hvor man reelt bliver en slave af dette rusmiddel, idet kroppen både fysisk og psykisk vil kræve en mængde hver eneste dag for at føle sig tilpas.

I mindre mængder er alkohol udmærket, da man kan føle glæde og velvære til fester og måltider samt lignende sammenhænge, men Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder kun drikker op mod 7 genstande om ugen, hvorimod mænds kraftigere fysiske formåen kan tillade op mod 14 genstande om ugen.

Hvis man drikker væsentligt mere end disse grænseværdier, så vil man kunne udsætte sig selv for en sundhedsrisiko for især leversvigt, brystkræft og fedme samt andre sygdomme. Hvis man ikke i tide kommer i misbrugsbehandling, så kan man ende med at leve et sølle liv, hvor man i værste fald kan miste alt herunder sit gode helbred, sin familie og sit job.

Steder med misbrugsbehandling

Der findes masser af muligheder for at få hjælp, og mange af disse tilbud er endda ganske gratis og anonyme, og et godt sted at starte en misbrugsbehandling kunne være hos Brydehuset, der har misbrugscentre over hele landet. Her er man altid velkommen til at komme forbi og opleve atmosfæren og mulighederne. Brydehusets tilgang til misbrugbehandling bygger på en helhedsforståelse af den enkelte borgers situation, således man arbejder kognitivt mod en løsning ud fra vejledning af kompetente rådgivere som:

  • Psykologer
  • Socialrådgivere
  • Pædagoger
  • Læger
  • Psykiatere
  • Sygeplejersker

Erfaringerne viser, at især den ambulante behandlingsform er effektiv og hurtigt giver gode resultater. Dette skyldes sikkert, at misbrugere i ambulant behandling stadig kan bo hjemme i sit eget trygge hjem i kendte omgivelser. På den måde vil man ikke opleve en fremmed institutions atmosfære, som kendes fra sygehuse og klinikker.

Cykling er fremragende motion – også med hjælp fra en elmotor

Der skal bestemt ikke være nogen tvivl om, at hvis du er typen, der er rigtig glad for at motionere, så bør du bestemt overveje om ikke cykling er noget for dig. Det skyldes både, at det er en form for motion, som langt de fleste kan identificere sig med, da det ikke er teknisk svært. Det handler dog i mindst lige så høj grad om, at det er en formidabel form for motion, hvilket gør sig gældende, uanset om du får hjælp af en elmotor på cyklen eller ej.

Der er rigtig mange danskere, der har svært ved at skulle kæmpe sig op af de store bakker, men det er lige netop i en sådan forbindelse, at det er en oplagt mulighed at gøre brug af en cykel, der er blevet udstyret med en motor, der kan bruges til at hjælpe til, når man skal op af de store bakker. Derfor vil du fortsat kunne få motion af cykling, men på de tidspunkter, hvor der er behov for lidt ekstra støtte, så kan du blot tænde for den påmonterede motor.

Vælg en god elcykel til motionscykling

Hvis du har planer om, at skulle investere i en cykel med en elmotor, der kan bruges til motionscykling, så skal der bestemt ikke herske nogen tvivl om, at det er særdeles vigtigt, at du sørger for at fokusere på at vælge en såkaldt elcykel, der kan bryste sig af, at være god i forbindelse med forskellige former for motionscykling. Dem findes der heldigvis rigtig mange af på det danske marked, hvorfor du med garanti også kan finde den rette for dig.

Det er naturligvis særdeles vigtigt, at du sørger for at vælge med den største omhu, så du dermed kan garantere dig selv, at du ender med at foretage det rette valg. Hvis du har bestemt dig for, at du ønsker at investere i en elcykel, der kan bruges i forbindelse med motionscykling eller du derimod leder efter en model, der både kan bruges til daglig transport og ligeledes også er ideel, når det kommer til motionscykling, så følg linket og se et stort udvalg af elcykler.

Elcykler er med til at gøre motionscykling muligt for alle

Der sidder med garanti en del danskere derude, der har svært ved at se sig selv hoppe op på en cykel og give sig i kast med at trampe løs i pedalerne – det kan være, at de enten har skader, er ved at være oppe i alderen eller noget helt tredje. Med en elcykel, så er det dog muligt for alle og enhver at komme godt i gang med motionscykling – og naturligvis også gøre godt med det.

Det skal desuden også nævnes, at det er vigtigt, at du passer godt på dig selv, hvis du skal ud og cykle i det gode vejr. Ved at klikke herfinder du et stort udvalg af solcreme, så du ikke ender med at komme hjem med solbrændt hud, hvilket du naturligvis skal være særdeles påpasselig med.

 

Sådan styrker du din hud gennem træning og behandling

Huden er en sårbar faktor, der påvirkes kraftigt af, hvordan du behandler din krop. Dette ses tydeligt på huden, og man kan få ubehagelige gener, hvis man ikke sørger for at hjælpe huden så godt, som man kan. I artiklen har er der opstillet tre effektive løsningsmodeller for, hvordan man kan hjælpe sin hud til det bedre, uden at man skal foretage gennemgribende operationer.

1. Spis bedre

Det første løsningsforslag er egentlig ganske simpelt og omhandler bare, at man spiser sundere. Kroppen reagerer kraftigt på fx store mængder af fedt, og det giver urenheder og akne i huden, som efterfølgende kan være svært at komme af med. Når du derfor generelt spiser sundere, forebygger du også denne tendens, og du får derfor grundlag for at have en renere og sundere hud. Foruden fedtstoffer er det også vigtigt, at man får de vitaminer, man skal have. Er man i vitaminmangel, vil huden også blive blegere, og man får således ikke den kulør, der ellers er så eftertragtet. Udover vitaminer er mineraler ligeledes med til at forebygge grim og uønskede hudnuancer.

Følger man den foreslåede madpyramide, vil man ikke være i risiko for at få for meget fedt og dermed uønsket hud på denne baggrund. Som supplement skal man dog huske, at man også skal have rigeligt af C-vitamin, hvilket indtages gennem citrusfrugter.

2. Træn dig sund

Som der er lagt op til i afsnittet om at spise bedre, reagere huden på, hvordan du behandler din krop. Det vil altså sige, at din hud får det bedre, hvis du generelt behandler din krop bedre. Et eksempel på hvordan du således kan få en mere eftertragtet hud, er dermed, at du påbegynder en sund cardio træning. Dette kan gøres på mange måder, og det er således op dig og dine præferencer, om du eksempelvis cykler, løber eller svømmer. Vigtigt er dog, at du har det rigtige udstyr, og dem kan du undersøge ved at tjekke www.sagatrim.dk.

3. Skin resurfacing behandling

Er du mere til den medicinske behandling, kan du med fordel vælge at benytte dig af resurfacing behandling, som er en behandlingsform mod rynker, ar, porer, slap hud og hyperpigmentering. Her skal man ikke omlægge hele sin levevis, men man kan i stedet bare gå til behandling en gang i mellem. Behandlingen er særdeles ufarlig, og man skal derfor ikke være bange for, at man ender ud med en permanent uønskeligt resultat. Skin resurfacing behandling er heller ikke nogen dyr behandlingsform, og man kan derfor sagtens uden at skulle have økonomiske kvaler tage imod behandlingen.

Er du interesseret i at vide mere om denne behandlingsform, kan du med fordel undersøge det nærmere hos en fagkendt. Se mere på phformulaclinic.dk/behandlinger. Her har man udført behandlingen i flere år, og man er således bekendt med alle de forhold, der er relateret til behandlingsformen.

Generelle råd til at leve et langt sundt liv

Vi er alle klar over de gyldne regler for at opnå et langt liv:

  1. Spis sundt og varieret og ikke for fedt.
  2. Dyrk regelmæssigt motion.
  3. Hold igen med alkohol og cigaretter.

Disse tre generelle råd er gode nok, men de står langt fra alene, idet man ikke blot bør få et langt og sundt liv rent fysisk men også mentalt. Vi søger efter et lykkeligt liv, og vi har efterhånden mange nyttige forskningsresultater, der viser tydelige tendenser om at leve længere og sundere. Her kommer der en oversigt, som man bør tage til efterretning og anvende bedst muligt.

Pudsige forskningsresultater

For mange år siden var man simpelthen ikke klar over den skadelige virkning fra cigaretter og alkohol samt nytteværdien af motion og sund kost, men efterhånden er dette børnelærdom, og I fremtiden vil denne standard lærdom omfatte flere områder. Der er foretaget masser af udførligt forskning på området omkring lykkefølelse og en lang levetid, og man er blandt andet kommet frem til, at man opnår dette ved dels:

  • At grine mere.
  • Bruge tandtråd.
  • Dyrke mere sex.
  • At være gift.
  • At sove i 7-8 timer hver nat.
  • Ikke sidde stille i en stol eller sofa hele dagen.

Derfor virker disse alternative råd

Det kommer derfor ikke bag på de fleste, at man skal have fokus på sine sunde madvaner og holde igen med fede madvarer, og det godt kan betale sig at droppe rygning og holde alkoholforbruget nede på et minimum, hvis man som de fleste er interesseret i et langt og lykkeligt liv.

Men det kan for mange virke underligt, at det er beviseligt sundt og livsforlængende at være gift, grine, bruge tandtråd, have masser af sex og røre sig i løbet af dagen. Men resultaterne taler for sig selv, fordi der er tale om store undersøgelser med tusindvis af mennesker, så tendensen er meget målbar og synlig. For eksempel er ægtefolks fysiske og mentale helbred omkring 15 % bedre end singlers og samboendes, og det skyldes muligvis, at gifte ofte har flere venner, spiser sundere og generelt tager sig mere af hinanden.

På længere sigt giver engagement altså årelange fordele i form af en længere levetid. Stress og spekulationer er ikke godt for hjertet og for immunforsvaret, men en løbetur hver dag på 30 minutter er virkelig en god hjælp mod dette, og især hvis man løber nogle stykker sammen, da man derved også trives socialt. Vi bliver det, vi spiser, så det gælder om at spise sundt og varieret med især proteiner og mineraler, og så skal vi også helst sove i 7-8 timer hver nat, for at få den tilstrækkelige søvn til kroppen.

Tandtråd er vigtigt, da dette forebygger tandkødsbetændelse, der ælder dine arterier og dit immunforsvar. Der er så godt nyt for dem med et stort sexliv, da sex er sundt for både kroppen og hjernen, idet man får nedsat sit blodtryk og forbedret sit immunforsvar.