Effektiv kosttilskud til din træning

Udvalget af kosttilskud er større end nogensinde før, hvilket du kan glæde dig over, hvis du træner og holder din krop i gang. Som sportsudøver og / eller motionist er det vigtigt, at du er klar over, hvad de forskellige former for kosttilskud kan gøre for din krop – og hvad de ikke kan gøre. At indtage kosttilskud er ikke nogen mirakelkur, men det kan alligevel bidrage med mange positive ting.

Indkøb af kosttilskud: 4 x anbefalelsesværdige former for kosttilskud

Vil du købe kosttilskud, skal du tænke over, hvad du forventer at opnå ved at indtage det. Ønsker du mere energi, større muskler, øget udholdenhed eller noget helt fjerde? Tænker du over dine ønsker og behov, kan du nemmere finde kosttilskud, der appellerer til dig og dine behov. Du kan finde alle nyttige produkter på www.naturoghelse.dk, som har specialiseret sig i at forhandle kosttilskud og helsekost. Nedenfor kan du læse om fire anbefalelsesværdige former for kosttilskud:

  1. Proteinpulver – Proteinpulver står højt på danskernes ønskeliste, og det har det gjort i adskillige år. Der bliver brugt mange penge på proteinpulver, som er særligt populært blandt aktive danskere, som dyrker styrketræning og bodybuilding i dagligdagen. Pulveret skal blandes op med vand og / eller mælk, før det skal omrystes og sidenhen drikkes. Du står herefter tilbage med en proteinshake, som du kan nyde efter et træningspas – eller som mellemmåltid. Protein er din musklers byggesten, hvorfor det er en god idé at købe og indtage proteinpulver. 
  1. Kreatin – Der bliver også handlet kreatin i stor stil, da denne form for kosttilskud ligeledes bidrager med mange fordele. Kreatin er et stof, der er strengt nødvendigt for et menneskets energiproduktion. Stoffet forekommer naturligt i musklerne, men det findes også som kosttilskud i form af kapsler og pulver. Du kan booste dit energiniveau og din udholdenhed ved at indtage kreatin som kosttilskud. Det er videnskabeligt bevist, at kreatin kan øge sportsfolks præstationsevne i forbindelse med bl.a. løb, cykling, boldspil, styrketræning og meget mere. 
  1. Fiskeolie – Hvad enten du er aktiv eller ej, bliver du anbefalet at indtage fiskeolie, som findes i visse fødevarer, ligesom det findes i kosttilskud. Fiskeolie bidrager først og fremmest til en normal hjertefunktion, men det bidrager også til en normal hjernefunktion og et normalt syn. Du kan vælge mellem et væld af kapsler og flydende fiskeolie, hvis du skal indfri din krops behov for fiskeolie. 
  1. Energitabletter – Sidst, men ikke mindst er der også mulighed for at købe energitabletter, hvis du drømmer om ekstra energi i hverdagen. Skal du præstere i forbindelse med sport og motion, vil det være en stor fordel, at dit energiniveau er på sit højeste. Du kan selvfølgelig drikke kaffe og energidrik, men det er endnu nemmere (og ofte sundere) at tage nogle energitabletter som f.eks. Arctic Root.

Bedre gang og løb med det rette udstyr

Oplever du rygproblemer, knæproblemer eller det helt tredje? Eller er du måske bange for, at forskellige skader er på vej? Med det helt rette udstyr kan du undgå og forebygge skader – både når du løber, men også når du går. I denne artikel kan du få gode råd til valg af løbeudstyr, så du bedst muligt kan undgå skader ved løb og gang.

Løbesko, som passer til dig

Har du købt dine løbesko uden at have taget en løbetest? Så har du i realiteten ingen egentlig idé om, hvorvidt disse løbesko er de rigtige for dig. Hos mange sportsforretninger kan du få detaljeret vejledning til valg af din nye løbesko – og hos mange sportsforretninger foretager de sågar gerne en løbetest af dig. På denne måde kan professionelle medarbejdere vurderer, præcis hvilken sko der er bedst og mest komfortabel til dig. Hvis du herigennem får anbefalet den helt rigtige løbesko, vil denne ligeledes være skadesforebyggende, da den støtter dig de rigtige steder. Hvis du derimod allerede har en skade i knæet, foden, eller måske ryggen, er sagen en anden. Så vil det nemlig være en god idé at kontakte en fysioterapeut, som imod betaling både kan vejlede dig omkring køb af de rigtige løbesko, men som også kan varetage genoptræningen, så du kan komme af med din skade. Hvis din fysioterapeut anbefaler dig en løbesko, kan du med stor sandsynlighed købe den på nettet. Hos Intersport har de et bredt udvalg af løbesko, som er velegnet til mange forskellige løbestil. Find løbesko her.

Den rigtige påklædning

Når du er ude at trave eller løbe, er den rigtige påklædning ligeledes vigtig. Den rigtige påklædning er behagelig og kan ligeledes forebygge sygdomme – især i vinterhalvåret. Når du løber, sveder du meget, og derfor skal din påklædning altid være forholdsvis let. Hvis det er frostgrader kan du dog sagtens fryse, hvis du begiver dig ud på en løbetur med for let påklædning. Det gælder derfor altid om at finde en god balance, så du hverken får for meget eller for lidt tøj på. Her er en hovedregel, at du skal plusse den nuværende temperatur med 15 grader for at finde den såkaldte ”løbetemperatur”. Hvis termometeret siger -5 grader, skal du altså klæde dig på, som skulle du være inaktiv udenfor i 10 grader. Husk derfor at dække ørene, hænderne og halsen til, da disse ofte kan forblive kolde, når du løber i vintervejret.

Hvis du derimod skal trave, skal påklædningen være en anden. Let, men stadig varm og komfortabel. Køb en vindjakke, som kan holde dig varm, og køb et par handsker, som kan holde kulden ude. Alt efter aktivitetsniveauet kan du ligeledes tage et par behageligt vintertights på benene. På denne måde holder du kulden ude, så din travetur kan blive behagelig. Husk ligeledes at få dækket ørene til.

Med disse påklædningsråd kan du forhåbentligt holde dig sygdomsfri i vinterhalvåret. Og husk – vinteren er absolut ikke en undskyldning for ikke at dyrke motion og holde sig aktiv.

Bedre sundhed med privat sundhedsforsikring

I Danmark er alle borgere automatisk sikret en god behandling af læge og hospitaler ved hjælp af den normale sygeforsikring, der anvender det kendte gule sygesikringsbevis. Men faktisk kan det alligevel betale sig at tilkøbe en privat sundhedsforsikring i sit eget forsikringsselskab, hvis man gerne vil være bedre sikret i tilfælde af sygdom og uheld, idet man derved kan få:

  • En kortere ventetid.
  • En hurtigere behandling.
  • Behandling på privathospital.

Derved kan en privat sundhedsforsikring være et glimrende supplement til det offentlige sundhedssystem, idet man kan reducere stress og følgesygdomme med en hurtigere behandlingstid. Med sin egen sundhedsforsikring får man hurtigere den nødvendige undersøgelse og behandling på privathospital, så dit sygdomsforløb bliver så kort som muligt, idet man kan springe eventuelle ventetider over.

Konkrete fordele ved en sundhedsforsikring

En privat sundhedsforsikring dækker normalt dette:

  • En undersøgelse hos en speciallæge inden for 10 arbejdsdage.
  • Kan springe ventetiden over, som kan være op mod 2 måneder.
  • Udgifter til røntgen, scanning, blodprøver mm.
  • Hospitalsophold med behandling.
  • Eventuelle operationer.
  • Ambulant efterbehandling af læge.
  • Efterbehandling af andre speciallæger herunder fysioterapeuter, kiropraktorer, ergoterapeuter, talepædagoger samt psykolog eller psykiater.

Dog dækker en privat sundhedsforsikring ikke dette:

  • Kroniske lidelser
  • Sygdomme med komplicerede behandlinger som organtransplantationer.
  • Sygdomme i forbindelse med graviditet og fødsel.
  • Kosmetiske behandlinger.
  • Tand lidelser.

DR1 Nyhederne har man lavet en stor rundspørgeundersøgelse blandt forsikringsselskaberne, således man visse steder også kan få dækket alternative behandlingsmetoder såsom fysioterapi, kiropraktik samt osteopati.

Find et forsikringsselskab med dækkende sundhedsforsikring

Flere af de store landsdækkende forsikringsselskaber tilbyder en sundhedsforsikring med god dækning, og man kan for eksempel finde flere informationer om en omfattende men billig sundhedsforsikring hos Codan, der er et af Danmarks ældste og største forsikringsselskaber. De har endda udviklet en speciel app, man frit kan downloade, således man nemt på sin telefon kan få et overblik over sin sundhedsforsikring og dens dækning, og her kan man også læse, hvordan man skal forholde sig i hvert enkelt tilfælde.

Mangler i én til at drive jeres kantine?

shutterstock_526572679

Er i en lille virksomhed, der godt kunne tænke jer en form for kantineordning eller frokost catering? Eller er i en virksomhed, der allerede har en kantine uden nogen drift eller måske godt kunne tænke jer at prøve noget nyt? Så vil Jespers Torvekøkken være et rigtig godt bud, da de har mere end 20 års erfaring med kantinedrift i København.

Læs mere om Jespers Torvekøkken og deres kantinedrift og catering muligheder på deres hjemmeside, hvor du også kan bestille catering service her og nu.

Jespers Torvekøkken står for kvalitet, erfaring samt sund og lækker mad

Hos Jespers Torvekøkken sætter de en stor dyd i at levere kvalitet, frem for alt. Det vil altså sige, at valget af råvarerne er et af de første vigtigste skridt i processen af fremstillingen af god mad. Jesper Holmberg, der har grundlagt Jespers Torvekøkken, er en af foregangsmændene i Danmark indenfor catering til virksomheder og alsidige frokoster lavet helt fra bunden. Han ved nemlig også, at der er kommet nogle helt nye tiltag og kulturer til omkring frokostordninger og kantinedrift i København, hvis man sammenligner med for 25 år siden. Folk vil have sund mad, men ikke nok med det, skal maden også være af en hvis kvalitet. Og det er netop hvad Jespers Torvekøkken har formået at skabe, da de leverer sund og lækker mad lavet fra bunden.

Kunne du godt tænke dig at få din frokost kokkeret og leveret af Jespers Torvekøkken, eller er du hook på den fulde pakke, hvorved Jespers Torvekøkken vil tage over hele kantinedriften med alt inklusiv? Så mere på hjemmesiden eller kontakt Jespers Torvekøkken for at forhøre dig om priser og de forskellige muligheder.

Uddannelse som ernæringsassistent

chef-939437_1280

Hvis man er meget optaget af næringsværdien i vores fødevarer, så kunne det måske være en god idé at tage en ernæringsassistent uddannelse, da man her lærer alt om madlavning, sundhed og ernæring, og dette kan så både blive din hobby men også dit karrierevalg. Man kan have masser af glæde af den lærdom, man opnår under studierne som ernæringsassistent, da man del kan få et succesrigt job over det meste af verden, og man kan også bedre hjælpe sin egen familie med at tilberede sund mad i hverdagen. Fordi man har den intensive interesse for madlavning og ernæring, så kan dels forbedre nydelse af maden samt selve livskvaliteten, og man kan hjælpe mange andre mennesker  ved hjælp af din madlavning.

Indhold i uddannelsen

Når man tager en ernæringsassistent uddannelse, så vil man lære alt om behandlingen af råvarerne, deres opmagasinering og tilberedning, og naturligvis vil man også lære meget om næringen og nydelsen ved det gode måltid. Man kan specialisere sig på flere områder for eksempel i fine restauranter, institutioner eller i sportsverdenen. Uddannelsen minder lidt om en kokke uddannelse eller gastronom, og den varer 3 år og 6 måneder, og man kan læse mere om ernæringsassistent uddannelse på Hotel- og Restaurantskolens hjemmeside. Her vil man ofte koncentrere sig om innovation, kvalitet og udvikling, da skolen således kan bevare sin førerposition på området. Man skal normalt være under 25 år gammel, men hvis man er ældre skal man først bestå en kortvarig EUV uddannelse for at opnå et svendebrev. Når man studerer til ernæringsassistent, så skal man først igennem to grundforløb, der begge varer 20 uger. Derefter skal man igennem to hovedforløb, der så afsluttes med en eksamen. I hovedforløbet veksler man mellem 4 praktikperioder, der hver gang afbrydes af 10 ugers skoleforløb. Man står selv for at finde et passende praktiksted, men man kan dog få hjælp til dette ved skolens praktikvejleder.

Fremtid som ernæringsassistent

Der findes masser af spændende karrieremuligheder, når man har bestået sin eksamen som ernæringsassistent, idet man eventuelt senere kan uddanne sig til diætist og andre specielle fagområder. Der findes også masser af jobmuligheder på plejehjem, hospitaler, virksomheder eller institutioner. De professionelle sportsudøvere er et stort marked for en ernæringsassistent, der jo kan hjælpe med råd og vejledning til den optimale kost, hvilket kan få de bedste resultater frem hos idrætsudøvere. Man kan også videreuddanne sig til serviceøkonom, så der ligger masser af muligheder klar til dig.