5 genveje til øget arbejdsglæde

 

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi danskere bruger meget af dagen på vores job. Og derfor bør vi også få det bedste ud af tiden der. Måske føler du dig træt og uoplagt på job? Eller også føler du ikke, du har struktur og orden på dine daglige opgaver? Der kan være mange grunde til, at du oplever nedsat arbejdsglæde. Få her 5 råd til, hvordan du selv kan øge arbejdsglæden.

Få en sund og nærende frokost

Får du ikke sund og nærende mad, daler din evne til at koncentrere dig og præstere også. Mange cateringfirmaer tilbyder sunde frokostordninger med varieret og kost, og uanset om du har brug for en frokostordning i Aarhus eller et hvilket som helst andet sted i landet, er der masser af cateringfirmaer med sunde måltider på menuen. På den måde er du også fri for at stresse over selv at smøre den sunde madpakke, som kan give dig den rigtige energi til resten af arbejdsdagen.

Start dagen med det vigtigste og sværeste

Det kan være frustrerende at sidde med en svær opgave sidst på eftermiddagen, og føle at dine evner ikke rækker til at løse den. Det kan let få motivationen og energiniveauet til at dale. Men ofte hænger det sammen med, at du prioriterer dine opgaver forkert.

De fleste af os arbejder effektivt fra morgenstunden, hvor vi er friske og veludhvilede. Og er du en af dem, der har det på samme måde, skal du lægge de vigtigste og sværeste opgaver først på dagen. Sidst på dagen tager du lidt lettere opgaver, hvor du nemmere kan ”slå” hjernen fra – eksempelvis emails. Det kan også være, at det er omvendt, og at du lige skal i gang med dagen og arbejder mest effektivt og koncentreret om aftenen. Så skal du naturligvis lægge de mest krævende opgaver der.

Hold jævnlige pauser

På en stresset og hektisk arbejdsdag kan det være svært at se, at der kan være tid til at arbejde. Måske tænker du ligesom mange andre, at pause er spild af tid, fordi du så når mindre. Men faktisk er det lige omvendt.

Hjernen har brug for at få luft, så den igen kan yde sit maksimale. Prøv derfor at holde bare fem minutters pause i ny og næ, hvor du trækker lidt frisk luft og får fornyede kræfter. Du vil se, hvordan det gør dit arbejde mere effektivt og din arbejdsglæde større.

Skriv en kommentar

Post Navigation