Sådan får du en god nattesøvn

 

Søvn er essentielt for et langt og sundt liv. Og skal vi tro på eksperterne, er søvn faktisk afgørende for, hvor mange år vi får her på jorden. Mange af os sover ikke nok, for der er masser af andre ting at bruge døgnets 24 timer på.

Får du ikke altid den søvn, som du behøver? Så læs med her og få vores tips til, hvad du kan gøre for at få en bedre og længere nattesøvn.

Hav udstyret i orden

Der er ikke noget, der kan forstyrre din nattesøvn, som en for varm eller en for kold dyne. Og på samme vis er det afgørende, at du går ud og køber dig en lækker hovedpude, der har præcis den blødhed og den størrelse, som du befinder dig bedst med. Skal du ud at rejse, så tag gerne din hovedpude med i kufferten. På den måde får du ikke ødelagt din nattesøvn på ferien.

Sov i mørke

Alle undersøgelser peger på, at vi sover bedst, når det er helt mørkt. Invester i et par gode mørklægningsgardiner og lad være at have en natlampe til at brænde natten lang. Har du en computer eller et fjernsyn i soveværelset, så sluk det på kontakten, så der ikke er forskellige kulørte lamper, som lyser natten lang. Det er ikke bare godt for din elregning – men også for din nattesøvn.

Drop det elektroniske udstyr inden sengetid

Vil du gerne koble af sidst på dagen og sidde og slappe af i sofaen, inden du kravler under dynen? Så lad være at bruge den sidste halve time, inden du går i seng, på at sidde med mobilen i hænderne eller at se fjernsyn. Læs hellere et kapitel i en bog, læg vasketøj sammen eller gør noget andet, som ikke sender din hjerne på overarbejde.

Pas dine sengetider

Er du slem til at gå sent i seng? Også selvom du skal tidligt op dagen efter? Hjælp dig selv med at komme tidligere i seng ved at sætte et ur, når du skal til at gøre dig klar til sengetid. Er dit mål at komme i seng kl. 22 på hverdagsaftener, så sæt dit ur til kl. 21.30. Så bliver du mindet om, at det nu er tid til at slukke for fjernsynet, lukke ned i huset og børste tænder. Og så er det i seng. Det giver dig de bedste betingelser for at få den søvn, som du behøver. Godnat og sov godt.

Skriv en kommentar

Post Navigation