Category Archives: Sundhedsblog

Grin i din hverdag: Derfor er det sundt at grine

Det er sundt at grine. Det er et faktum, som forskere i årevis har vidst, men der har været stor uenighed om, hvorvidt det har de helt store sundhedsmæssige effekter. Forskere har debatteret dette spørgsmål i lang tid, men efterhånden er de fleste ved at være enige om, at det har positive effekter på ens helbred at få grinet igennem. Man kan fx bare tage et kig i artiklen her fra alt.dk.

Hvordan skal du få grinet mere?

Så hvordan skal du helt præcist få grinet mere i sin hverdag? Det kan virke svært, men det er det faktisk ikke, hvis du bliver mere opmærksom på det. En god ide er at sætte et par minutter af til det i sin hverdag, hvor du simpelthen målrettet går efter at tømme dit sind for alt, der kan stresse dig og så udelukkende finde frem til noget, der kan give dig et smil på læben og i sidste ende få grinet frem.

En god joke får grinet frem

Man kan altid regne med, at et par sjove jokes, vil få grinet frem. Det er lige præcis derfor, at du bør gå ind på en side, der er fyldt til randen med gode, sjove og også gerne platte jokes. Der er mange forskellige kategorier med forskellige typer vittigheder, så det gælder om at finde dem, der rammer dig bedst.

Se gamle billeder med familie og venner

Noget der også har en meget positiv effekt, er at se gamle billeder fra ferier, hvor du har været i godt selskab med familie og venner. Disse gode minder skaber altid glæde, når du mindes om dem igen, så tag et par minutter ud, hvor du bladrer igennem gamle albums. Vi lever heldigvis i en tid, hvor det meste er blevet digitaliseret, så for de flestes vedkommende kan de se disse billeder direkte på deres mobil.

Din sundhed afhænger af din økonomi i hjemmet

I dag fylder motion, kost og sundhed mere i vores hverdag end nogensinde før. Magasiner, reklamer i både TV’et og på de sociale medier er fyldt med billeder af opskrifter, mad og personer, der motionerer. Og selvom det til tider godt kan blive for meget, er der alligevel noget om snakken. Vi vil alle gerne leve længere, og dertil kan madvaner være afgørende. Men desværre afhænger sundhed også af økonomi og vaner.

Føler du ikke, at du har luft nok i budgettet til at købe alle de lækre frugter og grøntsager ind, som kan være med til at skabe et sundere hjem hos dig? Der findes en løsning på problemet, så også du kan leve sundere.

Få styr på økonomien

Selvom du måtte have en fast indkomst i husstanden, og økonomien overordnet set ser fornuftig ud, er der måske alligevel mange penge at hente hist og her. Har du for nyligt taget et kig på dit lån, dine forsikringer og generelle vaner? Ved at danne sig et overblik over ens økonomi er der mulighed for at spare mange penge – op på den måde kan de nuværende madvaner blive udskiftet med en sundere kost.

En god løsning kan være at samle dine lån ét sted. Derved bliver de i langt de fleste tilfælde billigere, og samtidig kan der findes en god løsning på, hvordan de bliver betalt af i den nærmeste fremtid.

Undgå unødvendige lån

Lige så vel som du kan blive fristet af de søde sager, findes der også alverdens forskellige lån, som hurtigt kan optages og bruges på tøj, sko og diverse andre poster. Men at tage et lån kan i nogle tilfælde være en dårlig idé. Ved køb af en bolig er et lån oftest en nødvendighed, men blot fordi et par sko er kommet på tilbud, er det altså ikke ensbetydende med, at de skal ejes, koste hvad det vil.

Ved at undgå at optage et kviklån – og i stedet sætte sig ned og få styr på ens økonomi, som den ser ud i dag – kan der oftest findes lidt ekstra råderum. Måske har du en række unødvendige udgifter, som kan sløjfes, så du i stedet kan prioritere en sundere hverdag. Din sundhed er i sandhed afhængig af økonomien, men ved at prioritere den før andre mindre vigtige udgifter, er et sundere liv ikke så langt væk, som du skulle tro.

5 genveje til øget arbejdsglæde

 

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi danskere bruger meget af dagen på vores job. Og derfor bør vi også få det bedste ud af tiden der. Måske føler du dig træt og uoplagt på job? Eller også føler du ikke, du har struktur og orden på dine daglige opgaver? Der kan være mange grunde til, at du oplever nedsat arbejdsglæde. Få her 5 råd til, hvordan du selv kan øge arbejdsglæden.

Få en sund og nærende frokost

Får du ikke sund og nærende mad, daler din evne til at koncentrere dig og præstere også. Mange cateringfirmaer tilbyder sunde frokostordninger med varieret og kost, og uanset om du har brug for en frokostordning i Aarhus eller et hvilket som helst andet sted i landet, er der masser af cateringfirmaer med sunde måltider på menuen. På den måde er du også fri for at stresse over selv at smøre den sunde madpakke, som kan give dig den rigtige energi til resten af arbejdsdagen.

Start dagen med det vigtigste og sværeste

Det kan være frustrerende at sidde med en svær opgave sidst på eftermiddagen, og føle at dine evner ikke rækker til at løse den. Det kan let få motivationen og energiniveauet til at dale. Men ofte hænger det sammen med, at du prioriterer dine opgaver forkert.

De fleste af os arbejder effektivt fra morgenstunden, hvor vi er friske og veludhvilede. Og er du en af dem, der har det på samme måde, skal du lægge de vigtigste og sværeste opgaver først på dagen. Sidst på dagen tager du lidt lettere opgaver, hvor du nemmere kan ”slå” hjernen fra – eksempelvis emails. Det kan også være, at det er omvendt, og at du lige skal i gang med dagen og arbejder mest effektivt og koncentreret om aftenen. Så skal du naturligvis lægge de mest krævende opgaver der.

Hold jævnlige pauser

På en stresset og hektisk arbejdsdag kan det være svært at se, at der kan være tid til at arbejde. Måske tænker du ligesom mange andre, at pause er spild af tid, fordi du så når mindre. Men faktisk er det lige omvendt.

Hjernen har brug for at få luft, så den igen kan yde sit maksimale. Prøv derfor at holde bare fem minutters pause i ny og næ, hvor du trækker lidt frisk luft og får fornyede kræfter. Du vil se, hvordan det gør dit arbejde mere effektivt og din arbejdsglæde større.

Sådan får du en god nattesøvn

 

Søvn er essentielt for et langt og sundt liv. Og skal vi tro på eksperterne, er søvn faktisk afgørende for, hvor mange år vi får her på jorden. Mange af os sover ikke nok, for der er masser af andre ting at bruge døgnets 24 timer på.

Får du ikke altid den søvn, som du behøver? Så læs med her og få vores tips til, hvad du kan gøre for at få en bedre og længere nattesøvn.

Hav udstyret i orden

Der er ikke noget, der kan forstyrre din nattesøvn, som en for varm eller en for kold dyne. Og på samme vis er det afgørende, at du går ud og køber dig en lækker hovedpude, der har præcis den blødhed og den størrelse, som du befinder dig bedst med. Skal du ud at rejse, så tag gerne din hovedpude med i kufferten. På den måde får du ikke ødelagt din nattesøvn på ferien.

Sov i mørke

Alle undersøgelser peger på, at vi sover bedst, når det er helt mørkt. Invester i et par gode mørklægningsgardiner og lad være at have en natlampe til at brænde natten lang. Har du en computer eller et fjernsyn i soveværelset, så sluk det på kontakten, så der ikke er forskellige kulørte lamper, som lyser natten lang. Det er ikke bare godt for din elregning – men også for din nattesøvn.

Drop det elektroniske udstyr inden sengetid

Vil du gerne koble af sidst på dagen og sidde og slappe af i sofaen, inden du kravler under dynen? Så lad være at bruge den sidste halve time, inden du går i seng, på at sidde med mobilen i hænderne eller at se fjernsyn. Læs hellere et kapitel i en bog, læg vasketøj sammen eller gør noget andet, som ikke sender din hjerne på overarbejde.

Pas dine sengetider

Er du slem til at gå sent i seng? Også selvom du skal tidligt op dagen efter? Hjælp dig selv med at komme tidligere i seng ved at sætte et ur, når du skal til at gøre dig klar til sengetid. Er dit mål at komme i seng kl. 22 på hverdagsaftener, så sæt dit ur til kl. 21.30. Så bliver du mindet om, at det nu er tid til at slukke for fjernsynet, lukke ned i huset og børste tænder. Og så er det i seng. Det giver dig de bedste betingelser for at få den søvn, som du behøver. Godnat og sov godt.

En uddannelsesvej for dig, der elsker mad, sundhed og godt humør

 

Sundhed er for alle, men rigtig mange danskere lever et usundt liv med for lidt motion og for dårlig mad. Hvis du elsker at have overskud og samtidig brænder for god gastronomi og sundhed, findes der en særlig uddannelse til dig, hvor du kan være med til at skubbe andre i en sundere retning på en god måde.

En uddannelse, hvor du slår to fluer med ét smæk

Med en EUX-uddannelse på Hotel- og Restaurantskolen får du alle de fornødne redskaber til både at lave sund mad og tage dig godt af folk. Uddannelsen tilbyder både en studentereksamen på gymnasialt niveau og et uddannelsesbevis som faglært. Derfor er du efter de fire år klar til at gå direkte ud i branchen som faglært. Som en del af uddannelsen er der både undervisning og praktik, hvor du får lov til at prøve kræfter med branchen på egen hånd.

Udlev din passion og hjælp andre på rette vej

Med en uddannelse i sundhed, service og sund kost er du klar til at hjælpe andre med at servere sund mad og yde god service. På den måde kan du være med til at præge andres hverdag og livsstil, mens du samtidig beskæftiger dig med noget, som du holder af.

En løsning for dig, der er skoletræt

Med en EUX-uddannelse har du fire år, hvor du uddanner sig. Derefter er du klar til arbejdsmarkedet, da en EUX-uddannelse både er en ungdomsuddannelse og videregående uddannelse slået sammen i én. I uddannelsen er inkluderet praktik, hvor du er ude at prøve ting af i praksis. Derfor skal du ikke sidde så lang tid på skolebænken, som hvis du både skulle tage en ungdomsuddannelse og dernæst en videregående uddannelse. EUX er af den grund en god løsning til den skoletrætte unge.