Category Archives: Sundhedsblog

Søvnløs i Sengeløse

Breakfast served in bed on wooden tray with coffee and croissants

Hvornår i historien mennesket gik fra at sove på lejer af f.eks. halm på gulvet til at bruge egentlige senge, er vist en smule uklart. Der er sikkert også store regionale og sociale udsving. En gammel tommelfingerregel lyder: Otte timers arbejde, otte timers hvile, otte timers søvn. Selv om balancen mellem arbejde og fritid har rokket sig hen over de seneste generationer, gælder det stadig at gennemsnitsmennesket tilbringer i runde tal 30% af sin levetid i bevidstløs tilstand og – almindeligvis – vandret position.

Alene af den grund kan det ikke være ligegyldigt, hvilke senge vi sover i. Det er vel i øvrigt ganske normalt at bruge endnu længere tid i sengen. Mange ynder at krybe i seng tidligt og se en god film. Og morgenmad på sengen efterfulgt af en lørdag formiddag i selskab med f.eks. Facebook på tablet eller smartphone siger vel de færreste øv til.

Der findes en række højt profilerede mærkevarer inden for senge og tilhørende udstyr. Der er utvivlsomt tale om senge af høj kvalitet, men et tilsvarende højt prisniveau gør dem uaktuelle for de fleste. Mindre kan dog heldigvis gøre det. Man kan sagtens shoppe senge på nettet. Før man bestemmer sig for at investere et – ofte ikke ubetydeligt – beløb i noget så vigtigt som det møbel man fremover skal bruge omtrent 1/3 af livet i, er det nok en god ide at “prøveligge” de senge, man kunne tænke sig. Dette kan heldigvis lade sig gøre i langt de fleste fysiske butikker.

Hvis man ikke kan komme til at prøve netop den/de senge man har i kikkerten, må man i gang med at sammenligne sengedata og priser på nettet. Der er heldigvis mere eller mindre enighed blandt producenterne om en række standardspecifikationer (det vil dog føre for vidt at komme ind på detaljerne her), og man bør gøre sit hjemmearbejde for at vide, hvad man køber. Det kan godt kræve lidt benarbejde, men som antydet ovenfor handler det jo også om det møbel man bruger allermest.

Og så er der vel kun tilbage at ønske: Sov godt!

Har du problemer med en stresset hverdag?

Der er – desværre – rigtig mange danskere, der har problemer med en meget stressfyldt hverdag. Det er ikke ensbetydende med, at disse personer også er gået direkte ned med stress, men det er der – desværre – mange, der ender med. Mens de andre personer, der generelt har en stresset hverdag ligeledes også ender med at opleve en meget problemfyldt hverdag, som de har svært ved at få til at hænge sammen.

Hvis du tilhører én af disse grupper, så skal der selvfølgelig ikke være nogen tvivl om, at du med garanti går med en særlig drøm om, at kunne slippe for denne stressramte hverdag, hvilket bestemt også må siges at være fuldt forståeligt. Der findes en række forskellige former for tiltag, du kan tage i brug, som kan få dig til at slappe af og dermed også koble mere af, hvilket i sidste ende vil få dig til at lægge din stressramte hverdag på hylden – og det er selvfølgelig dét, der er målet.

Du bør overveje at starte med massage

For nogen vil det med garanti lyde en kende mystisk, at de skal kunne få hjælp til at opnå en mindre stressramt hverdag ved blot at tage til massør. I denne forbindelse er det dog vigtigt at understrege, at det naturligvis ikke skal være en hvilken som helst massør, du vælger at tage til. Du bør derimod sørge for at vælge en person, der har specialiseret sig i afspænding og velvære, da det selvfølgelig er dét, det handler om for dit vedkommende.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at stress er noget, der i høj grad kommer til at ramme psyken hos mange af de personer, der ender med at blive ramt af stress. Hvad mange dog ofte glemmer er, at det også er noget, der kan mærkes på kroppen og derfor er det også vigtigt, at du sørger for at tilgodese kroppen i denne forbindelse, hvilket du blandt andet kan gøre med en god massage, hvilket du kan finde ved at klikke her.

Besøg en professionel psykoterapeut

Hvis du er af den opfattelse, at en gang massage ganske enkelt ikke er nok for dit vedkommende, så vil du naturligvis være langt bedre stillet ved at besøge en professionel psykoterapeut. Der findes mange terapeuter rundt omkring i landet, men der skal selvfølgelig ikke herske nogen tvivl om, at langt de fleste af dem vil kunne hjælpe dig med at lægge den stressramte hverdag på hylden, så du igen kan komme til at nyde din hverdag.

Du kan blandt andet finde en række rigtig dygtige terapeuter ved at klikke dig ind på www.sensetik.dk, hvor du ligeledes også får muligheden for at vælge den terapeut, du vil kunne arbejde bedst sammen med. Det er nemlig særdeles vigtigt, at du sørger for at vælge en terapeut, du kan betro dig til og som du føler dig tryg ved, da det ellers bliver en umådeligt svær opgave at skulle komme af med din stressede hverdag – uanset hvor slemt, det er.

Gør dig værdifuld på arbejdsmarkedet med et hygiejnekursus

 

Indenfor fødevareindustrien og restaurationsbranchen er det essentielt at have alle relevante hygiejnekurser som medarbejder. Det vil gøre dig mere værdifuld for potentielle arbejdsgivere, så hvis du har svært ved at finde job eller bare gerne, vil dygtiggøre dig for din arbejdsplads’ skyld, så tag et hygiejnekursus gennem Hotel- og Restaurantskolen. Så vil du med sikkerhed blive klædt ordentligt på til et job i fødevarebranchen.

Derfor er hygiejnen i køkkenet vigtig

Korrekt hygiejne er meget vigtigt, når det kommer til madlavning. Uden at vaske hænder og køkkenredskaber, kan sygdomme let spredes. Da krydskontaminering er en væsentlig årsag til madforgiftning og kan overføre bakterier fra en fødevare til andre fødevarer, er det afgørende at være opmærksom på, hvordan det spredes, så det kan forebygges. Madforgiftning spredes, når en madvare, hovedsagelig rå mad, kommer i kontakt med andre typer af fødevarer. Bakterier kan også overføres indirekte fra, for eksempel, hænder, værktøj, overflader, knive og tøj. En ting du kan gøre for at undgå krydskontaminering er at bruge separate skærebrætter til henholdsvis rå og kogte fødevarer. Derudover skal køleskabe også kontrolleres regelmæssigt for at sikre, at de kører på den rette temperatur, og de bør også rengøres, både indeni og udenpå.

Hvis du har en restaurant eller på anden måde arbejder med fødevarer, er du nødt til at sørge for, at du har alle de rigtige kurser og certificeringer. Snak med den ansvarlige på din arbejdsplads for at sikre, at du har alle relevante hygiejnekurser. Fødevarehygiejne er afgørende for at sikre sunde fødevarer.

Har du ikke de nødvendige hygiejnekurser, kan du tage et hygiejnekursus gennem Hotel- og Restaurantskolen, så du er opdateret med det seneste nye indenfor fødevarehygiejne.

Rygning og træning – en dårlig kombination

Nå man forsøger at komme i god form, så er det af yderste vigtighed, at man passer godt på sin krop og ikke fylder den med alverdens giftstoffer. Det betyder, at man skal spise sund og varieret kost og drikke masser af vand. Junkfood, sodavand og slik er alle med til at give en negativ virkning på kroppen.

Men det er ikke kun, når det kommer til kosten, at man skal være opmærksom. For, hvad nu med de cigaretter? Kan man ryge og stadig få det bedste ud af sin træning? Det kan besvares ganske kort med et rungende nej. Naturligvis kan man ikke få de samme gode resultater ved træningen, hvis man fylder kroppen med de mange giftstoffer, der er i er tobak.

Rygning er på alle måder en usund vane, der absolut intet positivt kan siges om. Hvis du stopper med at ryge, vil du opleve, at du får det bedre, men det er nemmere sagt end gjort. Nikotin gør en meget afhængig og det er det, som hjælper mange med at klare en stresset hverdag. Men det optimale er at lade helt være, hvis du vil opleve resultater med din træning og skabe en sundere hverdag.

Tobak og træning

Når du ryger en cigaret, så trækker du intet mindre en 4000 forskellige giftstoffer ned i dine lunger. Deriblandt tjære, der sætter sig godt fast i lungerne, og man behøver ikke være læge for at vide, at det er en skidt ting. Især i forbindelse med træning, hvor ens lungekapacitet er ganske afgørende. Ved cardiotræning er dine lunger en af de allervigtigste ting, og når din vejrtrækning hæmmes af tjæren, så vil du automatisk begynde at opleve dårligere resultater.

Udover tjæren vil du uden tvivl opdage, at de mange giftstoffer er med til at gøre dig uoplagt og give dig en generel følelse af usundhed. Tobaksrygning er en afhængighed, på samme plan som alkohol og andre rusmidler. Derfor vil det være en fordel for dig, hvis du kunne slippe helt af med den afhængighed.

 

Hvad med e-cigaretter?

Men hvad gør man så, hvis man overhovedet ikke kan undvære sin nikotin og følelsen af at ryge? Kan man måske benytte en e-cigaret, og stadig træne effektivt?

Ja det kan man som sådan godt. Når du ryger en e-cigaret, er det først og fremmest ikke røg, men damp du suger ned i lungerne. Det er en væske med smag, der varmes op og fordamper. Så i forbindelse med træning vil du kunne mærke en betydelig forskel, hvis du i stedet for et par cigaretter, damper en smule på en e-cigaret. Se på www.pandacig.dk hvilket stort udvalg at e-cigaretter og væske du kan få.

Forsøger du at smide lidt ekstra kilo og komme i bedre form, men samtidig har svært ved at stoppe med at ryge? I så fald kan du skifte over til en e-cigaret, der ikke er nær så usundt. Dog vil det ultimativt være bedst for dig og dit helbred, hvis du helt kan stoppe med at ryge.

Lad ryggen vælge dine nye kontorstole

 

Kontorstolen er et vigtigt møbel for dem, som sidder længe på kontoret på arbejdet og derhjemme. Derfor er komfort meget vigtig, da det har stor betydning for kroppens sundhed – sidder man ikke godt, ødelægger det på lang sigt ryggen, og kan føre til ubehagelige smerter. Men, hvilke kontorstole skal du gå efter?

Read More →